ضریب سنسور در دوربین های دیجیتال

متن کامل
ضریب سنسور در دوربین های دیجیتال
ضریب برش چیست؟
ضریب برش اختلاف اندازه بین یک فریم فیلم ۳۵ میلیمتری و سنسور دوربین شما را توصیف می کند. به عنوان مثال، اگر دوربین شما یک ضریب برش ۲ دارد، به این معنی است که یک فریم فیلم ۳۵ میلیمتری دو برابر بزرگتر از سنسور دوربین شماست.
بر روی دوربین های دیجیتال مدرن، سنسورهایی با اندازه های مختلف نصب می شود. بهترین SLR های دیجیتال سنسورهایی دارند که هم اندازه با فیلم ۳۵ میلیمتری باشند، بنابراین ضریب برش آنها ۱ است (که به عنوان «فول فریم – full-frame» شناخته می شوند). در انتهای دیگر این مقیاس، دوربین های دیجیتال کامپکت سنسورهای بسیار کوچک، و ضریب برش بالای ۵ یا ۶ دارند. هر چه ضریب برش بیشتر باشد، اثر «زوم شدگی» برای یک فاصله کانونی مشخص قابل توجه تر می شود.
شما می توانید ضریب برش دوربین خود را با تقسیم قطر یک فریم ۳۵ میلیمتری بر قطر سنسور دوربین خود محاسبه کنید. این اعداد ممکن است کمی پیچیده و دشوار به دست آیند، اما خوشبختانه تولیدکنندگان دوربین، ضریب برش را در فهرست کتابچه راهنمای کاربر قرار می دهند تا در وقت شما صرفه جویی کنند.
فاصله کانونی موثر
همه اینها بسیار جالب هستند (یا شاید هم نیستند!)، اما وقتی شما بیرون در حال عکاسی، یا خرید یک دوربین یا لنز جدید هستید، چه تاثیری برای شما دارد؟ خب، این به شما اجازه می دهد تا بین لنزها و دوربین های مختلف مقایسه انجام دهید که در غیر اینصورت مقایسه آنها دشوار است.
اگر شما فاصله کانونی یک لنز را در ضریب برش دوربین ضرب کنید، به «فاصله کانونی معادل» می رسید، که فاصله کانونی مورد نیاز برای ایجاد زاویه دید یکسان بر روی یک دوربین ۳۵ میلیمتری است. به همین دلیل شما ممکن است بشنوید که ضریب برش تحت عنوان «چند برابر کننده فاصله کانونی یا FLM» نیز نامیده می شود.
به عنوان مثال، یک لنز ۵۰ میلیمتری بر روی دوربینی با ضریب برش ۱٫۵، یک فاصله کانونی موثر ۷۵ میلیمتری دارد، چون ۵۰ × ۱٫۵ = ۷۵ اگر شما یک لنز ۷۵ میلیمتری را بر روی یک دوربین با سنسور ۳۵ میلیمتری نصب کنید، عکسی با همان میدان دید به دست می آورید.
این مسئله برخی از حدس و گمان ها در انتخاب یک لنز را از بین می برد. شما ممکن است لنزی بخواهید که اثر یک لنز تله فوتوی ۲۰۰ میلیمتری بر روی یک دوربین فول فریم را تکرار کند. با استفاده از ضریب برش دوربینتان، شما می توانید فاصله کانونی دقیق لنزی که باید برای آن بخرید را محاسبه کرد
@sahelmix
#ساحل میکس
داینامیک رنج
تفاوت مقدار روشنایی بین تاریک‌ترین نقاط و روشن‌ترین نواحی عکس که دارای جزئیات قابل تشخیص باشند. در برخی عکس‌ها نواحی تاریک یا روشن بعضاً دارای جزئیات هستند و در برخی قسمتها فاقد جزئیات یا بافت قابل تشخیص. محدوده دینامیکی عکس درواقع مشخص می‌کند که در عکس چه طیفی از روشنایی بین تاریک‌ترین قسمتهای حاوی جزییات تا روشن‌ترین قسمتها وجود دارد. هر چقدر این فاصله بیشتر باشد، عکس دارای محدوده دینامیکی بیشتری است و در آن نواحی بیشتری در قسمتهای تاریک و روشن دارای جزییات قابل تشخیص هستند. واحد سنجش دینامیک رنج، EV یا Exposure Value است. این مقدار محدوده دینامیکی در وسایل و مدیاهای مختلف، متفاوت است. مثلاً دوربین‌های عکاسی دیجیتال SLR دارای دینامیک رنج حدود ۶-۸ و چشم انسان دارای دینامیک رنج ۱۴EV است.
اندازه پیکسل و محدوده دینامیکی
سنسور یک دوربین دیجیتال از میلیونها پیکسل تشکیل شده که حین نوردهی آن، فوتونهای نوری را به خود جذب میکنند. این فرایند را به راحتی میتوان با هزاران سطل کوچکی مقایسه کرد که کنار هم چیده شدهاند و آب باران در آنها جمع میشود. هر چه نوردهی بیشتر باشد، فوتونهای جذب شده نیز بیشتر خواهد بود. بعد از اتمام نوردهی، سطح رویی هر سطل با یک ارزش تخمینی برآورد میشود و از حالت آنالوگ به دیجیتال تبدیل میگردد. برای سطلهای خالی ارزش «۰» و به سطلهای کاملا پر ارزش «۲۵۵» در نظر گرفته میشود و با رنگهای سیاه خالص و سفید خالص نشان داده میشوند. درست مثل همان چیزی که در یک سنسور انجام میشود.
در صورت ادامه میزان نوردهی فتودیودها سر ریز میشوند (این حالت باعث محو شدگی تصویر میگردد).ارزش این سطلها، همگی برابر میشود با عدد ۲۵۵٫ حال آنکه که این رقم برای فتودیودهای مختلف باید متفاوت باشد. به بیان دیگر، اطلاعات و جزییات تصویر از بین میرود. به این صورت است که نقاطی از تصویر درخشان میشود و به پیکسلهایی که کنار نقاط تاریک قرار دارند فرصت جذب فوتونها داده نمیشود و ارزش آنها همچنان «۰» میماند و همچنین نقاط از دست رفته چه ۰ و چه ۲۵۵ دیگر قابل بازیابی نخواهند بود.
سنسورهایی که دارای Dynamic Range وسیعتری میباشند از عمل پرشدن و لبریز شدن و همچنین خالی ماندن فتودیودها جلوگیری میکنند.
دوربینهای دیجیتال SLR داری Dynamic Range بسیار زیاد تری نسبت به دیگر دوربینهای دیجیتال هستند.
این توانایی به واسطه اندازه بزرگتر فتودیودها،دهانه بزرگتر و بازتر،اندازه بزرگتر میکرولنزها و عمق فتودیودها به وجود می آید.
دهانه بزرگتر این امکان را میدهد که سنسور در زمان مواجه شدن با نور کم بتواند در کمترین زمان نور و فتون مورد نیاز خود را جذب نماید.
دهانه بزرگتر و باز تر و به عبارتی قیفی شکل این امکان را میدهد تا با افزایش تراکم پیگسلها و بالا رفتن رزولوشن مشکلات کوچکتر شدن فتودیودها کمتر خودنمایی کند.
اندازه بزرگتر در میکرولنزها علاوه بر داشتن مورد مشترک با فاکتور قبلی این امکان را میدهد که میزان نور دریافتی بیشتر و شدن آن افزایش یابد.زیرا در سنسور نور به میزان همان آب در سطلها میباشد و هر چه این مقدار بیشتر باشد ،در نتیجه داده های بیشتری خواهیم داشت.
عمق بیشتر امکانی است تا از بروز مشکلاتی نظیر اشباء شدن فتودیودها جلوگیری شود.
@sahelmix
تعداد بازدید: 2486

نظرات

دسته بندی محصولات
ارائه کنندگان
آخرین اخبارآرشیو اخبار...
کلیپ پریمیر جدید 29 شهریور 1402 323

کلیپ جدید ساحل میکس با 6پروژه زیبا تحت نرم افزار پریمیر تولید شده 

ادامه مطلب...
کلیپ جدید 1401 17 خرداد 1401 2250

کلیپ ساحل میکس 54 در بهار 1401 تولید شد 

ادامه مطلب...
مرورگر شما بسیار قدیمی است!
جهت مشاهده این وب سایت به صورت صحیح، بروزرسانی مرورگرتان ضروری خواهد بود. بروزرسانی مرورگر
×